Gezonder Leven met deze 25 Simpele Tips

Gemiddelde leestijd: 18 minuten

Gezond leven is de manier om zo lang mogelijk van een goede gezondheid te genieten. Er zijn veel kleine – en minder kleine – dingen die je in het dagelijks leven kan aanpassen, om er in alle opzichten op vooruit te gaan.

Inhoudsopgave

Natuurlijk, af en toe mag je best eens cheaten. Maar hoe meer je de tips opvolgt, hoe meer voordeel je hebt. In dit artikel krijg je in 25 simpele tips de essentie van een gezond leven, door te leren

  • Wat goed is voor de gezondheid en je moet omarmen
  • Wat slecht is voor de gezondheid en je zo veel mogelijk moet vermijden

1. Stop met roken

Ik begin maar met het meest belangrijke: stop met roken! De meeste mensen in Nederland roken gelukkig niet, hopelijk ben jij er daar één van. Maar deze tip is zó belangrijk dat hij hoe dan ook op 1 staat. Nog altijd zo’n 20% van de Nederlandse bevolking rookt namelijk dagelijks sigaretten.

Tabaksrook zit vol chemicaliën en andere schadelijke stoffen, die op termijn voor verschillende soorten kanker en hart- en vaatziekten kunnen zorgen. Je conditie gaat zienderogen achteruit, bij mannen kan het bijvoorbeeld impotentie veroorzaken en het is ook nog eens ongelofelijk duur. Er is dus geen goede reden te noemen om tóch te blijven roken of hieraan te beginnen.

2. Eet voldoende fruit

Niet zonder reden bestaat er in het Engels de spreuk “An apple a day keeps the doctor away”. Nu is dat wat te veel van het goede, maar dat fruit supergezond is staat natuurlijk vast. De meeste soorten fruit zitten boordevol vitamines en mineralen en leveren een goede dosis aan energie.

Aangeraden wordt om twee stuks fruit per dag te eten voor een gezond leven. Probeer wel te variëren, dan haal je er het meeste voordeel uit.

3. Drink veel water

Het menselijk lichaam en zeker de hersenen bestaat voor het grootste gedeelte uit water. Het spreekt dan ook voor zich, dat het binnenkrijgen van voldoende water een belangrijk onderdeel van gezond leven is.

Vaak zal je lezen dat je een vast aantal liter water per dag moet drinken. In de meeste gevallen gaat dit echter niet op. Dit hangt namelijk van veel facetten af, zoals je sekse en gewicht. Daarnaast spelen ook andere factoren, zoals het weer en je lichamelijke inspanning een zeer belangrijke rol. Je moet in ieder geval proberen zo’n 30 ml water per kilo lichaamsgewicht binnen te krijgen. Dit kan op een hete zomerdag, terwijl je aan het sporten bent echter gemakkelijk verdubbelen.

4. Gezond leven? Blijf dan uit de buurt van suiker

Het (Engelse) spreekwoord luidt dat je geen snoep moet afpakken van een baby. Toch kan je weinig beters doen voor de gezond van een baby – en ook jezelf – dan zo min mogelijk geraffineerd suiker binnen te krijgen. Geraffineerde suiker bevat geen mineralen en vitamines, het is enkel zoetigheid en een berg aan koolhydraten.

Verhoogde inname van suiker kan zorgen voor vele problemen. Het is schadelijk voor je gebit en mensen met een suikerrijk dieet hebben een veel hogere kans op het ontwikkelen van diabetes en hart- en vaatziekten. Ook je gewicht doe je op den duur geen plezier met al dat suiker.

Natuurlijk! Suikervrij in 40 dagen.

Ja, laat zien mij zien hoe ik suikervrij kan eten!

Suikervrij eten = grootste winst + blijvend resultaat!

Start Direct!

5. Zorg dat je gevaccineerd bent

Nederland heeft gelukkig een flink rijksvaccinatieprogramma. Voordat je de babyfase doorlopen bent, heb je normaal gesproken al twaalf inentingen gehad die je vandaag de dag veilig en gezond houden. Op latere leeftijd kan je nog vaccinaties krijgen tegen HPV, dat bepaalde soorten kanker kan voorkomen. Datzelfde is van toepassing op tal van reisvaccinaties die je kunt halen, waaronder voor gele koorts, rabiës en hepatitis B.

Vaccinaties redden miljoenen levens, waaronder mogelijk ook die van jou. Heb je nog geen prik tegen corona gehad of ga je op reis naar landen waar bepaalde ziektes nog endemisch kunnen zijn?

6. Gezond leven kan ook met koffie

Zo’n 80% van de Nederlanders geniet elke dag van een kop koffie. En daar is helemaal niets mis mee. Wel is het zo dat ook koffie met mate gedronken moet worden.

Allereerst zit koffie boordevol antioxidanten, die bijvoorbeeld het verouderingsproces vertragen. Daarbij is koffie (zonder suiker!) ook goed voor de lijn. Het drinken van een enkele kop koffie verhoogt de stofwisseling gemiddeld al met zo’n 20 %. Daarnaast wordt koffie ook gelinkt aan een verminderde kans op ouderdomsziekten zoals Alzheimer of een andere vorm van dementie.

7. Eet voldoende groente

Gezond eten behoort tot de absolute basis wanneer je een gezond leven wil. En groente zijn onmisbaar in een gezond dieet. Verse groenten bevatten grote hoeveelheden vitaminen, mineralen, vezels en andere stoffen die je dagelijks nodig hebt om een gezond leven te hebben.

Het Nederlandse Voedingscentrum raadt aan om ten minste 250 gram groente per dag te eten. Het is echter absoluut niet ongezond om dit zelfs te verdubbelen. Net als met fruit is het belangrijk dat je groente voldoende varieert. Zo weet je zeker dat je genoeg van alle belangrijke stoffen binnen krijgt.

8. Zorg voor je gebit

Een gezond gebit zorgt voor meer dan enkel stralend witte tanden,een frisse geur en smaak in je mond. Een goede mondhygiëne wordt namelijk gelinkt aan nog tal van andere zaken, waar je van tevoren niet eens aan denkt. Je tanden staan namelijk aan het begin van het spijsverteringsproces, waardoor ze een belangrijke rol spelen bij hoe jouw lichaam voedsel verwerkt.

Om die reden valt het aan te raden ten minste tweemaal per jaar een tandarts te bezoeken en na iedere maaltijd je tanden te poetsen. Ook een gezond leven begint bij je gebit

9. Slaap genoeg als je gezond wil leven

Je brengt ongeveer een derde van je leven slapend door en dat is maar goed ook. Slaap is namelijk enorm belangrijk voor een gezond leven. Slapen zorgt ervoor dat je lichamelijk en geestelijk kan uitrusten. Daarbij wordt het lichaam tijdens de slaap ook nog eens hersteld van schade. Alle reden dus om dagelijks minimaal 6 uur aan slaap te pakken.

Online Cursus beter slapen

Wil jij ook weer een goede nachtrust? Volg dan nu de e-learning Beter Slapen!

  • Ontdek hoe je beter kunt in- of doorslapen en daarbij uitgerust wakker kunt worden, zonder zelf heel veel moeite te moeten doen.
  • Met dit programma krijg je zicht op de oorzaken en gevolgen van chronisch slaaptekort.
  • Je ontvangt 4 modules met de beste technieken die de bron van slaapproblemen aanpakken en het probleem stoppen.
  • Neem jezelf en jouw klachten serieus en ga direct aan de slag.
Start Direct!

10. Wandel meer

Dagelijks wandelen kan wonderen doen voor lichaam en geest. Dagelijks een goede wandeling maken past dus perfect in een gezond leven. Wandelen verlaagt de bloeddruk en het cholesterol gehalte. Daarnaast verbetert de conditie van het hart- en vaatstelsel. Alle reden dus om dagelijks een blokje om te gaan.

11. Let op je voeding

Er wordt wel eens gezegd dat overgewicht de ziekte van de 21e eeuw wordt. In 2020 had ongeveer de helft van de volwassen bevolking in Nederland last van overgewicht, wat op den duur voor grote problemen kan zorgen. Mensen met overgewicht hebben namelijk meer kans op een verhoogd cholesterolgehalte, diabetes, hart- en vaatziekten en verschillende soorten kanker.

12. Blijf bewegen

In de geschiedenis van de mensheid is de mens altijd actief geweest. De veelal zittende beroepen zijn pas echt iets van de laatste decennia. Het vele zitten wat tegenwoordig de norm is, is niet goed voor ons lichaam.Het wordt daarom aangeraden om wekelijks tenminste 20 minuten intensief te bewegen. Dit kan door tal van activiteiten uitgevoerd worden. Denk maar eens aan het wandelen zoals besproken in punt 10 of het uitoefenen van een sport.

13. Drink weinig of geen alcohol

Het is algemeen bekend dat alcohol geen al te beste invloed op je lichaam heeft. Als je met mate alcohol drinkt, zijn de nadelige effecten doorgaans te overzien. In alle andere gevallen zorgt het overmatig drinken van alcohol ervoor dat je weerstand lager wordt. Daarnaast heb je minder energie en wordt het lastiger om jezelf langere tijd op een taak te concentreren.

14. Verminder de inname van schadelijke vetten voor een gezond leven

Wie denkt dat vet altijd slecht is, kan bedrogen uitkomen. Er zijn namelijk veel verschillende soorten vet. Er zijn een aantal vetten die je volledig moet vermijden, dit zijn transvetten. Je vindt deze bijvoorbeeld in gefrituurd eten. Veel minder ongezond is verzadigd vet, alhoewel ook die inname niet te hoog moet worden. Verzadigd vet vind je onder andere in kaas, vlees en boter.

15. Leren om gezond te leven

Gezond leven is een manier van leven. Eentje waar heel veel bij kan komen kijken. Gelukkig valt er veel te leren over hoe je precies gezond kan leven. Zo zijn er vele lifestyle blogs die jou op weg kunnen helpen gezonder te leven. Er zijn zelfs cursussen die je hierbij helpen. Een goed platform om op te beginnen is bijvoorbeeld de Stichting Gezondheid.

16. Ga om met gezonde mensen

Je hebt vast wel eens van de uitdrukking ‘soort zoekt soort’ gehoord. Het is echter ook zo, dat je op den duur veel gewoonten van de mensen in je omgeving gaat overnemen. Wil je gezond leven? Dan wordt dit een stuk gemakkelijker en leuker wanneer jij je bevindt in een omgeving met mensen die ook gezond leven. Op die manier kan je elkaar ook nog eens versterken.

17. Doe aan krachttraining

Gezond leven gaat een stuk gemakkelijker wanneer je veelvuldig aan krachttraining doet. Het ontwikkelen van spierkracht heeft namelijk vele positieve effecten. Denk bijvoorbeeld maar eens aan een verhoogd metabolisme en grotere insuline resistentie.

Het is niet nodig om elke avond in de sportschool te zitten om krachttraining te kunnen doen. Er zijn zelfs krachttrainingen waarbij je enkel en alleen gebruik maakt van je eigen lichaamsgewicht.

18. Eet wat minder zout

In het gemiddelde Nederlandse voedingspatroon komt zout in de meeste gerechten voor. Het punt is echter dat je met normale voeding al voldoende zout binnen krijgt. De dagelijks aanbevolen hoeveelheid ligt op 6 gram. De realiteit is dat 85% van de mensen te veel zout binnenkrijgt. Te veel zout zorgt voor een te hoge bloeddruk en kan op den duur dus leiden tot hart- en vaatziekten.

19. Ontstress voor een gezond leven

Stress is naast heel vervelend ook nog eens erg ongezond. Daarom kan je gezondheid een boost krijgen door zo veel mogelijk te ontstressen. Meditatie kan je dus op weg helpen naar een gezond en stabiel leven.

Goed naar je lijf leren luisteren is belangrijk om te kunnen ontstressen. Lichaam en geest zijn immers onlosmakelijk met elkaar verbonden. In de online cursus van Klacht naar Kans van de bekende Nederlandse Dokter Juriaan leert je om via vijf pijlers (voeding, beweging, bewustwording, feiten en emoties) te kijken naar jouw fysieke en mentale gezondheid. In deze cursus ga je dus ontdekken hoe jij je op beide vlakken weer echt fit kan voelen en zal je ervaren dat je zelf een enorme invloed op jouw welbevinden hebt.

Van klacht naar kans Dokter Juriaan

Verbeter je leven door naar je lijf te luisteren.

Van Klacht naar Kans van Dokter Juriaan!

Jouw gezondheid. Jouw leven.

Direct Starten!

20. Ook handhygiëne past in een gezond leven

Handhygiëne is enorm belangrijk wil je een gezond leven leiden. Schone handen kunnen namelijk het verspreiden van vervelende ziektes en parasieten voorkomen. Overdaad kan een tegenovergesteld hebben, dus het is niet de bedoeling dat je elke tien minuten je handen schoon schrobt. Zijn of voelen je handen echter duidelijk vies aan? Was ze dan in een snel even schoon.

21. Pas op met de zon maar ook voor een tekort aan vitamine D

Als mens kunnen we niet zonder zonlicht. Het zorgt voor warmte en geeft ons daarnaast vitamine D. Te veel zon is echter ook niet goed voor ons lichaam. Dagelijks 15 minuten zonlicht is in feite al genoeg voor de vitamineproductie. In de periode van oktober tot mei kan het daarnaast geen kwaad om een vitamine D supplement te nemen. Tijdens de zomerperiode is het daarnaast van groot belang dat je altijd je huid met zonnebrand insmeert. Behalve dat verbranden nooit prettig is, verlaag je hiermee de kans op huidkanker.

22. Doe wat rustiger aan met elektronica

Veel mensen zitten bijna de hele dag aan een beeldscherm gekluisterd. Dit kan met name in de avonduren tot problemen leiden. Reden hiervan is het hormoon melatonine. Melatonine zorgt voor je dag- en nachtritme en is daarnaast een belangrijke antioxidant.

Kunstmatig licht breekt melatonine af, waardoor je ’s avonds lastiger in slaap valt, minder diep slaapt en ook nog eens minder geniet van het effect als antioxidant. Wil je gezond leven dan kan het dus geen kwaad om een paar uur voor het slapen gaan de mobiele telefoon, computer en televisie links te laten liggen.

23. Eet minder bewerkte voeding

Bewerkte voeding is de basis van een gezond leven. De meeste gezonde voedingsstoffen zijn echter al in het bewerkingsproces verdwenen. Daarnaast bevat bewerkt eten vaak al meer dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid zout en zit het vol transvetten. Wie gezond wil leven, doet er goed aan om uitsluitend te koken met verse en onbewerkte producten.

24. Leer goed ademen

Niets is zo vanzelfsprekend als ademen. Maar adem je ook goed? Veel mensen hebben zichzelf op den duur een verkeerde ademhaling aangeleerd. Dit kan tot fysiek ongemak leiden en past dus niet in een gezond leven. Er zijn vele oefeningen beschikbaar om je ademhaling weer in orde te krijgen.

25. Eet kleinere hoeveelheden om gezond te leven

Door in kleinere porties te eten, houd je de bloedsuikerspiegel beter in balans. Naast dat je energie beter verspreid wordt zorgt dit ook voor een lager risico op diabetes. Ook is het verstandig om niet te snel te eten. Hier kan je maag namelijk van overstuur raken.

Als Business Strateeg help ik ambitieuze ondernemers om gezond en fit te ondernemen. Hard werken is niet de oplossing voor duurzaam succes. Jij bent de basis tot succes. Als jij jezelf energiek en fit voelt dan ga je ook zakelijk nog meer winnen. Ik schreef er ook een blog over: 8 tips om gezond en fit te ondernemen.

Veelgestelde vragen

Gezond eten is een voedingspatroon dat jouw gezondheid niet alleen in stand houdt, maar zelfs verbetert. Voorbeelden zijn het eten van veel verse producten en zo min mogelijk bewerkt voedsel. In bovenstaand artikel lees je meer over gezonde voeding en een gezond leven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *