Hoe je meer zelfvertrouwen kunt krijgen

Gemiddelde leestijd: 11 minuten

Zelfvertrouwen betekent kort gezegd, vertrouwen hebben in jezelf; in je eigen kunnen. Een gebrek aan zelfvertrouwen kan je persoonlijke ontwikkeling erg in de weg staan.

Deze zelfonderschatting is erg vervelend, aangezien je de aandacht legt op alle negatieve aspecten van je prestaties en kwaliteiten, maar je de positieve dingen eigenlijk wegfiltert.

Inhoudsopgave

In dit artikel geef ik je 10 handige tips, om meer zelfvertrouwen te krijgen. Tips waar je direct mee aan de slag kunt en waardoor je:

  • positiever in het leven staat
  • je meer kunt genieten van het leven
  • je zelfverzekerder bent
  • nieuwe dingen durft te ondernemen
Online Cursus Meer zelfvertrouwen_persoonlijke ontwikkeling

Blijvend Zelfvertrouwen

Deze online training gaat je helpen je zelfvertrouwen voor altijd te vergroten

Start Direct>>

1. Wees lief voor jezelf en een positieve start

Begin vandaag al, om liever voor jezelf te zijn. Iedere keer dat je jezelf kritiek geeft, heeft dat veel meer impact op je zelfvertrouwen dan je zou denken. Een goede oefening is om iedere ochtend iets leuks tegen jezelf in de spiegel te zeggen. Dit kan een complimentje zijn, zoals: Wat zit je haar leuk, maar ook een opmerking om jezelf te motiveren, zoals: Ik weet dat je het kan. Lukt het je echt niet om iets te bedenken? Lach dan gewoon een tijdje naar jezelf in de spiegel. Het belangrijkste is dat je een positieve start geeft aan een nieuwe dag. Je zal hier de rest van de dag profijt van hebben en het zal makkelijker zijn om je te focussen op de goede dingen.

2. Vergelijk jezelf niet met anderen

Het is ontzettend moeilijk, om jezelf niet te vergelijken met anderen. Zeker met social media, waarbij vrijwel iedereen enkel mooie selfies plaatst en foto’s van de leuke momenten uit hun leven. Herinner jezelf eraan dat dit niet het echte beeld is, niet het echte leven. Probeer het vergelijken met anderen zoveel mogelijk te beperken, als je merkt dat je er onzeker van wordt en het je niet gelukkig maakt. Bijvoorbeeld door helemaal geen social media te gebruiken. Als dit te drastisch voor je is, beperk het gebruik dan tot een minimum op gezette tijden. Gebruik social media vooral voor leuke dingen, zoals het opzoeken van lekkere recepten of het volgen van echte vrienden.

Het is ook belangrijk om je te realiseren dat iedereen uniek is. Hetgeen dat jij wellicht verschrikkelijk aan jezelf vindt, is iets waar iemand anders juist jaloers op is. Het is onmogelijk om perfect te zijn, maar het zijn juist deze imperfecties die jou zo interessant maken.

3. Blijf bezig

Zowel fysieke beweging als het trainen van je hersenen zal je helpen om meer zelfvertrouwen te krijgen. Fysieke beweging zorgt voor het aanmaken van endorfines, ook wel het gelukshormoon genoemd. Regelmatig bewegen, het liefst in de buitenlucht, zal er tevens voor zorgen dat je meer dingen aandurft.

Hetzelfde geldt voor het bezighouden van je hersenen. Kies iets dat je leuk vindt om te doen, zoals het leren spelen van een muziekinstrument, puzzelen of een creatieve hobby. Op deze manier train je je hersenen om met iets positiefs bezig te zijn, in plaats van te gaan piekeren en malen over de dingen waar je niet tevreden over bent. Het zal je goed doen om iets nieuws te leren, iets waar je trots op mag zijn.

4. Fouten maken is menselijk

Dit klinkt natuurlijk erg cliché, maar fouten maken, hoort er nu eenmaal bij in het leven. Het is tevens de manier om te leren hoe je iets beter niet doet. Hoewel fouten maken niet fijn is, is het veelal de manier waarop we ermee omgaan, dat het echt vervelend maakt. Blijf niet analyseren wat je beter had kunnen doen, maar spreek jezelf toe vanuit de derde persoon. Wat zou je tegen iemand anders zeggen, die dezelfde fout had gemaakt. Hoe gek het ook klinkt, het is het beste om dit hardop te doen. Geef jezelf enkel opbouwende kritiek, net zoals je zou doen bij een ander. Waarom zou je jezelf iets kwalijk nemen, als je dat bij een ander helemaal niet erg vindt? Waarmee we meteen bij mijn volgende tip aankomen.

5. Jij bent even belangrijk als ieder ander

Realiseer je dat je even belangrijk bent, als iemand ander. Waarschijnlijk heb je de neiging om jezelf altijd op de tweede plaats te zetten. Hoewel dit een nobele eigenschap is, is het niet bevorderlijk voor je zelfvertrouwen. Zorg ervoor dat je jezelf regelmatig op de eerste plek zet, bijvoorbeeld door een avond heerlijk te ontspannen en alleen te doen, waar jezelf zin in hebt.

Jezelf even belangrijk vinden als een ander, betekent ook dat je af en toe “nee” moet leren zeggen. Jouw tijd is namelijk even waardevol, als die van iemand ander. Vraagt iemand je om te helpen verhuizen, maar heb je eindelijk een dagje vrij na een slopende week op het werk, dan is “nee” zeggen helemaal niet erg en niets om je schuldig over te voelen. Bedenk ook met wie je je tijd wil doorbrengen, waarop ik verder inga bij de volgende tip.

Omgeef jezelf met mensen, die positief in het leven staan.

6. Omgeef jezelf met leuke mensen

Omgeef jezelf met mensen, die positief in het leven staan. Mensen die kunnen genieten van de kleine dingen, die jouw aanwezigheid waarderen en die je aansporen om dingen te ondernemen. Vermijd het contact met mensen die “toxisch” zijn, mensen die alleen maar roddelen over anderen of mensen die vinden dat je nooit iets goed doet. Het kan lastig zijn om te breken met mensen waar je geen goed gevoel bij hebt, maar soms is het nodig om jezelf gelukkig te maken. Je omgeven met mensen die je waarderen, levert je uiteindelijk zoveel meer op, inclusief meer zelfvertrouwen.

Online Cursus Meer zelfvertrouwen_persoonlijke ontwikkeling

Blijvend Zelfvertrouwen

Deze online training gaat je helpen je zelfvertrouwen voor altijd te vergroten

Start Direct>>

7. Focus je op de dingen waar je invloed op hebt

Om je zelfvertrouwen op te krikken, is het belangrijk je te richten op de dingen waar je zelf invloed op hebt. Het is makkelijk om een lange lijst te maken, van alle dingen waar je ontevreden over bent, maar als je er niets aan kunt doen, is het volkomen ineffectief. In plaats daarvan is het belangrijk je energie en tijd te stoppen in dingen die je wel kunt veranderen. Een goede manier om dit te doen, is het opschrijven van hetgeen waar je niet tevreden mee bent, gevolgd door 2 of 3 oplossingen. Zo train je jezelf in oplossingen te denken en niet in problemen. Blijf tijdens deze oefening bij jezelf en laat je geluk niet afhangen van anderen.

8. Deel complimentjes uit

Een goede manier om iemand anders te helpen bij het krijgen van meer zelfvertrouwen, is dan ook door het uitdelen van complimentjes. Dit kan van alles zijn en hoeft echt niet over iemands uiterlijk te gaan. Zoals: ‘Jouw vrolijkheid is aanstekelijk’, ‘Wat maak jij mooie tekeningen’, of ‘Wat ben je toch een geweldige moeder‘. Het zal je een goed gevoel geven om anderen in het zonnetje te zetten.

De kans is groot, dat je ook een fijn compliment terug zal krijgen binnenkort. Veelal denken mensen het wel, maar durven ze het gewoonweg niet te zeggen. Neem een complimentje dat je ontvangt ook echt aan. Je kunt dan gerust “dank je wel” of “wat lief” zeggen. Complimenten geven is soms makkelijker, dan een compliment ontvangen.

9. Geniet van de kleine dingen

Om meer zelfvertrouwen te krijgen, is het belangrijk om te genieten van de kleine dingen en het vieren van kleine overwinningen. Bij dit laatste, is het belangrijk om jezelf geen onrealistische doelen te stellen. Als je grotere doelen hebt, verdeel deze dan onder in kleine subdoelen die behapbaar zijn. Had je geen zin om te sporten, maar is het toch gelukt? Goed zo! Heb je een nieuw gerecht proberen te koken, maar is het niet gelukt? Goed geprobeerd, volgende keer beter! Je mag jezelf na het behalen van een mijlpaal ook best belonen. Dit kun je doen door jouw kleine successen op te schrijven. Iets dat overigens veel beter is voor je zelfvertrouwen, dan het maken van een to-do lijstje. Ik noem het zelf mijn “I did” lijstje.

10. Doe wat je zelf leuk vindt

Zoals je vast hebt gemerkt bij het lezen van de voorgaande tips, is positiviteit essentieel als je meer zelfvertrouwen wil krijgen. Dingen doen die je leuk vindt, is daar een belangrijk onderdeel van. Hou hierbij geen rekening met meningen van anderen, hoe lastig dat soms ook kan zijn. Ga bij jezelf na, wat jij nu echt leuk vindt om te doen en plan alvast een momentje in in je agenda. Voel jezelf ook niet schuldig als het iets is, dat anderen saai of gek vinden, het belangrijkste is dat jij plezier hebt.

Online Cursus Meer zelfvertrouwen_persoonlijke ontwikkeling

Blijvend Zelfvertrouwen

Deze online training gaat je helpen je zelfvertrouwen voor altijd te vergroten

Start Direct>>

Veelgestelde vragen

Je kunt verschillende dingen doen om meer zelfvertrouwen te krijgen. In dit artikel geef ik een aantal handige tips, waar je direct mee aan de slag kunt.

Nee, absoluut niet! Veel mensen hebben hier last van en het is helemaal niet raar. Gelukkig zijn er dingen die je kunt doen om meer zelfvertrouwen te krijgen, in dit artikel vind je een aantal handige tips.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.