Hoe je Negatieve Gedachten kunt loslaten

Gemiddelde leestijd: 11 minuten

Negatieve gedachten overkomen iedereen wel eens. Als je deze negatieve gedachtenechter niet meer los kunt laten, kunnen ze problemen veroorzaken in je dagelijks leven. 

Denk aan het niet meer kunnen genieten, slecht slapen en vermoeidheid. In dit artikel bespreek ik een aantal handige tips, hoe je negatieve gedachten zoveel mogelijk kunt loslaten. Zo haal je meer uit het leven en hopelijk helpen deze tips je om gelukkiger en gezonder te zijn.

Inhoudsopgave

Wat zijn negatieve gedachten? 

Negatieve gedachten horen er nu eenmaal bij, aangezien we over het algemeen meer dan 6.000 gedachten per dag hebben. Als je deze gedachten niet van je af kunt schudden en ze je dagelijks leven belemmeren, spreken we over negatief denken. Dit negatief denken komt vaak voort uit een angst, een depressie of een burn-out. Uiteraard is iedereen wel eens ontzettend chagrijnig, maar als je om de kleinste dingen in een negatief gedachtenpatroon terecht komt dan is het verstandig om hier iets aan te doen.

Negatieve gedachten loslaten in 4 stappen

Volg deze vier stappen, als je moeite hebt om negatieve gedachten los te laten. Het is natuurlijk geen garantie voor een gelukkiger leven, maar de kans is groot dat ze je helpen om positief te denken en hierdoor tevens meer te kunnen genieten van alles wat het leven je te bieden heeft.

Stap 1: Erken negatieve gedachten

Als je last hebt van negatieve gedachten, is het erg goed om hierbij stil te staan. Spreek dit hardop uit zodra je er last van hebt en zeg tegen jezelf dat je negatieve gedachten ervaart. Hoe gek het ook klinkt, je kunt deze negatieve gedachten ook een naam geven. Zoals bijvoorbeeld de naam Erebus; een Griekse god die symbool staat voor chaos en duisternis. Dit helpt om afstand te doen van deze gedachten en de negatieve gedachten los te koppelen van je persoonlijkheid. Ze symboliseren tenslotte niet wie jij bent. Als Erebus weer eens langskomt op een onverwacht moment, is het goed om je hiervan bewust te zijn en dit te erkennen.

Negatieve gedachten zijn tijdelijk en jij hebt de kracht om jouw gedachten te veranderen en ze los te laten.

Stap 2: Accepteer negatieve gedachten

Hoe vervelend en moeilijk het ook is, toch kun je negatieve gedachten niet zomaar wegstoppen. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om afleiding te zoeken en op sommige momenten kan dat ook echt geen kwaad. Doe dit echter niet altijd, aangezien deze negatieve gedachten zich opstapelen en een alsmaar groter probleem zullen vormen. Probeer om negatieve gedachten toe te laten en accepteer dat ze onderdeel zijn van je leven. Kies een rustig moment uit om erachter te komen waar deze negatieve gedachten vandaan komen. Het antwoord op de vraag waarom je last hebt van negatieve gedachten kan alleen jij beantwoorden en de kans is groot dat het antwoord je zal verbazen. Vaak stammen negatieve gedachten namelijk uit het verleden en komen ze voor uit iets dat je hebt meegemaakt en je onbewust niet kunt loslaten. Dit achterhalen is moeilijk, maar probeer een manier te vinden waarbij je jezelf toestaat om erover na te denken. Kies bijvoorbeeld voor een meditatiehouding in een stille omgeving en doe je ogen dicht, of trek er in je eentje op uit in de natuur. 

Stap 3: Laat negatieve gedachten toe

Het is erg goed om je niet altijd te verzetten tegen negatieve gedachten en ze toe te laten. Net als een keer ontzettend hard huilen, kan ook het hebben van negatieve gedachten  en het voelen van negatieve emoties je later een opgelucht gevoel geven. Het zal je ook helpen om erachter te komen wat de oorzaak is van deze negatieve gedachtengang. Probeer tijdens het toelaten van negatieve gedachten diep adem te halen en het zal ook helpen om je lichaam te kalmeren. Een fris en opgelucht gevoel zullen overblijven, waardoor je weer met nieuwe moed het dagelijks leven aan kunt gaan.

Stap 4: Zie negatieve gedachten als iets positiefs

Hoewel negatieve gedachten totaal niet positief aanvoelen, kan het helpen om ze te zien als iets positiefs. In eerste instantie zijn negatieve gedachten er om je te beschermen. Bedank deze gedachten en realiseer je dat ze bestaan om je veilig te houden en te beschermen. Zie het als een teken dat je het wat rustiger aan moet doen en je de tijd moet nemen om te ontspannen. 

Praktische voorbeelden hoe je negatieve gedachten kunt loslaten

Hoewel het natuurlijk allemaal erg leuk en aardig klinkt in theorie, kan het iets lastiger zijn om deze vier stappen ook daadwerkelijk toe te passen in de praktijk. Het is iets dat je zal moeten leren, maar gelukkig zijn er een aantal manieren om je hierbij te helpen.

1. Schrijf een brief

Om je te helpen negatieve gedachten los te laten, kun je proberen om ze letterlijk van je af te schrijven. Schrijf een brief op het moment dat je last hebt van negatief denken en laat je niet tegenhouden. Zet alles wat je vervelend en moeilijk vindt op papier, ook als het iets is dat je eigenlijk niet durft uit te spreken. Als je klaar bent, is het goed om deze brief door te lezen en een moment te nemen om alles op je in te laten werken.

Daarna is het tijd om de brief te verbranden of te deleten. Het fysiek verbranden heeft een grotere impact, omdat je op deze manier je negatieve gedachten letterlijk vernietigt. Het opschrijven van je gedachten is puur een middel om het negatieve denkpatroon te doorbreken en niet bedoeld voor anderen om te lezen. 

2. Probeer de Ho’oponopono therapie

De Ho’oponopono therapie is afkomstig uit Hawaï en hoewel het veel complexer is dan ik hier kan opschrijven, kan het helpen om de kernprincipes toe te passen die erg waardevol kunnen zijn voor het loslaten van negatieve gedachten. Zoek hiervoor een rustige plek op, waar je alleen kunt zijn en tot jezelf kunt komen.

De eerste stap is ‘sorry’ zeggen en dit kan over van alles gaan wat je dwars zit. Omschrijf dit zo gedetailleerd mogelijk en accepteer dat je ergens schuldig over voelen bij het leven hoort. Zeg bijvoorbeeld sorry tegen jezelf dat je weer een sigaret hebt geroken of dat je je partner pijn hebt gedaan door een belofte te breken. De tweede stap is het vragen om ‘vergeving’. Je vraagt dit niet aan een specifieke persoon, maar zeg het hardop. Het vragen om vergeving herhaal je meerdere keren, terwijl je dus nog steeds alleen bent. De volgende stap lijkt op de voorgaande, alleen zeg je nu ‘dank je wel’. Ga door met bedanken en bedank bijvoorbeeld jezelf, de aarde, god; kortom hetgeen dat voor jou prettig voelt. Tot slot zeg je hardop ‘ik hou van je’. Ook dit zeg je niet tegen iets of iemand in het bijzonder, maar het is belangrijk dat je het meent en voelt. Je kunt deze oefening ook toepassen als je je zorgen maakt over iets.

3. Praat er met iemand over

Hoewel de meeste van deze praktijkvoorbeelden voor het loslaten van negatieve gedachten geen andere mensen erbij betrekken, kan het helpen om er met iemand over te praten. Dit kan iemand zijn die je goed kent en vertrouwt, maar je kunt natuurlijk ook kiezen voor een professional. Dit is overigens niets om je voor te schamen, want een luisterend oor kan wonderen doen voor je gemoedstoestand. Het kan ontzettend opluchten om iemand te vertellen wat er op je hart ligt en te horen dat je niet de enige bent die last heeft van negatieve gedachten. 

4. Maak negatieve gedachten tastbaar

Een methode die kan helpen bij het loslaten van negatieve gedachten, is het tastbaar maken van deze gevoelens. Het tastbaar maken en letterlijk afstand doen van negatieve gedachten, kan je helpen om ze ook mentaal los te laten. Je kunt dit doen door woorden in het zand te schrijven en te kijken hoe de golven ze wegspoelen, of visualiseer negatieve gedachten als vlinders en laat ze in je gedachten meenemen door de wind. Je kunt negatieve gedachten ook opschrijven en in een “worry box” of zorgendoosje stoppen. 

5. Beweeg en lach

Fysiek bewegen kan een praktisch hulpmiddel zijn om negatieve gedachten letterlijk van je af te schudden. Het is iets dat dieren onbewust doen als ze last hebben van stress of angst. Vooral als het moment niet juist is om negatieve gedachten toe te laten, kan een dansje in de kamer, het schudden van je lichaam of het op en neer springen je helpen om ervan af te komen. Naast bewegen kun je ook een grote glimlach op je gezicht toveren. Hoewel dit in het begin geforceerd zal aanvoelen, zul je merken dat als je dit lang genoeg volhoudt, je je daadwerkelijk vrolijker voelt.

6. Wat is het ergste dat er kan gebeuren?

Als jouw negatieve gedachten voortkomen uit een angst voor wat er nog komen gaat, dan kun je er baat bij hebben om een oefening te doen waarbij je nadenkt over het ergste scenario. Stel jezelf continu de vraag: “Wat dan?” Blijf doorgaan totdat je weet waar je wel en geen controle over hebt. Het zal je helpen onderscheid te maken tussen dingen waar je wel en geen invloed op hebt. Zo ben je beter in staat negatieve gedachten los te laten en te denken in oplossingen. 

Leer vaardigheden om je negatieve gedachten om te zetten in een positieve mindset. Volg bijvoorbeeld de gratis online Masterclass van 365 Dagen Succesvol. Zij bieden naast deze gratis Masterclass vele online trainingen, cursussen en tevens een Premium Academy Lidmaatschap, zodat jij ook jouw mooiste leven kan gaan leiden.

Masterclass Positieve Mindset_365 Dagen Succesvol

Gratis online Masterclass van 365 Dagen Succesvol

Masterclass voor een positieve mindset

Meld je Direct aan>>

Tot slot

Onthoud dat deze stappen en hulpmiddelen niet meteen zullen werken om negatieve gedachten los te laten. Mijn eigen ervaring is dat het langzamerhand steeds makkelijker wordt. Uiteindelijk zul je steeds minder vaak en minder lang last hebben van negatief denken en word je er steeds beter in om negatieve gedachten los te laten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.